6 handige tips voor het sneller kiezen van een CRM pakket

6 handige tips voor het sneller kiezen van een CRM pakket

Het vinden van een CRM systeem is niet eenvoudig. Er zijn namelijk een (te) groot aantal aanbieders met allemaal hun eigen specialismes. Dus kun je, in een vroeg stadium, al snel het overzicht kwijtraken. Door deze zes handige tips te gebruiken kun je geschikte CRM leveranciers sneller selecteren en de voor jou ongeschikte leveranciers van je lijst schrappen.

Tip 1: Selecteer op basis van branchekennis

Maatwerk of een standaard CRM pakket? Dat is een eigen keuze. Belangrijker is dat je in beide gevallen vraagt of er al eerder ervaringen in jouw branche zijn opgedaan. Vraag om referenties, of neem zelf contact op met vergelijkbare partijen als jezelf. De eerste zijn betekent namelijk vaak dat je daar ook de hogere prijs voor betaalt. Is er geen branchekennis? Beter is het dan om deze leverancier van je lijst af te halen.

Tip 2: Betrek gebruikers in een vroeg stadium – Inventariseer

Een CRM pakket (Customer Relationship Management) wordt voor het beheren van klanten door meerdere medewerkers gebruikt. Denk aan verkopers, marketingmedewerkers, administratieve krachten of logistieke servicegerichte afdelingen. Inventariseer eerst uitvoerig alle wensen en eisen, om verrassingen achteraf te voorkomen.

Tip 3: Breng de huidige applicaties en processen in kaart

Deze tip heeft onder andere met integratie te maken. Door een lijst samen te stellen van huidige applicaties en processen kun je ook afvinken of er al een API, Application Programming Interface, bestaat met datgene wat je nu al gebruikt. Zodat de data uit het CRM systeem bijvoorbeeld ook ingelezen wordt in een financieel of logistiek systeem. Door de processen samen met collega’s in kaart te brengen kun je gelijk vragen waar het mogelijk beter kan.

Tip 4: Definieer de wensen voor de toekomst

Koop een CRM systeem op de groei en definieer daarom de wensen voor de toekomst. Een belangrijke reden om dit te doen is dat het duur en arbeidsintensief is om op een later moment te switchen. In veel gevallen blijken de structuren, om data te verwerken en op te slaan, sterk tussen CRM pakketten te verschillen. Dat betekent in die gevallen handmatig en tijdrovend werk om toch de waardevolle data van klanten te behouden.

Tip 5: Onderzoek de mate van ondersteuning en support

De ondersteuning wordt weleens onderschat. Er wordt gekozen voor een goedkoop alternatief, zonder dat er sprake is van echt klantcontact met de CRM leverancier. Het zijn situaties waarbij online ‘even snel’ een cloudapplicatie is aangeschaft. Wat zo makkelijk leek kan dan ineens een probleem blijken te zijn. Het is moeizaam om support afdelingen te bereiken, bijvoorbeeld door tijdsverschillen. Tussen de klant en de CRM leverancier blijken duizenden kilometers te bestaan…

Tip 6: Vraag hoe het zit met privacy (AVG)

CRM pakketten zijn razendsnel online te downloaden. Maar weet je zeker of jouw privacygevoelige klantdata daar ook veilig staan? Gratis proefpakketten kunnen namelijk ook betekenen dat klantgegevens verhandeld worden. Check daarom wat er rondom privacy geregeld is, zodat je zelf tevreden klanten houdt.

Extra CRM ondersteuning nodig?

Als er vragen zijn of iets niet werkt in een CRM pakket, dan kost het jouw organisatie tijd. Het alternatief is om ons te bellen als eerste aanspreekpunt. Wij regelen het met de desbetreffende CRM leverancier, omdat we in de loop van de jaren veel ervaring hebben opgedaan met een groot aantal CRM pakketten.

ICT2MKB | CRM ondersteuning| Zo simpel kan het zijn

Wil jij meer weten over dit onderwerp en wat wij kunnen betekenen voor jouw organisatie? Bekijk dan onze brochure of klik op de button om contact op te nemen.