De ICT uitdaging bij (te) snelle groei

De ICT uitdaging bij (te) snelle groei

Er zijn bedrijven in Nederland die enkele jaren geleden als ‘startup’ begonnen omdat zij een vernieuwend idee hadden. Zij gingen van start met een klein team van zo’n twee tot vijf personen, maar inmiddels heeft zich een behoorlijk bedrijf gevormd. Daardoor ontstaan plotseling nieuwe uitdagingen. Herken je jezelf in het volgende?

Hoe ICT vaak begint

Enkele jaren geleden was er nog weinig geld en elke investering werd, hoe belangrijk ook, eerst afgewogen. Geld kun je immers maar een keer uitgeven en eerst moest het verdiend worden. Gelukkig was er een collega die de ICT taak tijdelijk op zich kon nemen of wellicht was er wel een bevriende relatie die bereid was om voor een aantrekkelijk tarief af en toe even bij te springen. Dat is hoe ICT vaak begint.

De spaghetti brei als gevolg

Ondanks dat ICT in bijna elke bedrijf een cruciale rol speelt werd er van tevoren geen duidelijk plan gemaakt. De focus lag op het uitvoeren van het idee en het verkrijgen van klanten. Op het moment dat het nodig was werden producten, processen en systemen aangeschaft en, indien mogelijk, aan elkaar geknoopt. Administratieve-, logistieke-, CRM- en servicesystemen deden hun intrede zonder naar het grote geheel te kijken. Sterker nog, er werden zowel eigen servers ingericht als meerdere cloudoplossingen geheel afhankelijk van de wensen van afdelingsmanagers. In de loop van de tijd ontstond er een onoverzichtelijke brei, waardoor de toegankelijkheid en werkbaarheid onder druk zijn komen te staan.

Nu is het moment aangekomen om je af te vragen of alles waarin geïnvesteerd is wel nodig is en of de ICT niet slimmer, efficiënter en goedkoper kan worden ingericht.

Processen moeten strakker

Doordat er geen 5 tot 10 medewerkers in dienst zijn, maar misschien wel meer dan vijftig, is het noodzakelijk dat de processen strakker ingericht worden. Je wilt immer van elkaar weten wat je doet en wat er met klanten voor afspraken gemaakt zijn. De organisaties groeit, het aantal managementlagen ook, waardoor bepaalde informatie voor een beperkt aantal mensen toegankelijk mag zijn. Vertrouwelijkheid, veiligheid en een betere onderlinge samenwerking spelen een steeds grotere rol.

ICT beheer als alternatief

Blijft de collega die ooit de ICT taak op zich nam of ‘de bevriende relatie’ verantwoordelijk voor het digitaal reilen en zeilen? Een prima alternatief is om het ICT beheer bij ons in handen te leggen. Zo kun je jouw bedrijf nog verder laten groeien waarvoor het is opgericht, want de ICT uitdaging dat is onze focus waarmee we ons bedrijf ooit begonnen.

ICT2MKB | ICT Beheer laat je verder groeien | Zo simpel kan het zijn

Wil jij meer weten over dit onderwerp en wat wij kunnen betekenen voor jouw organisatie? Bekijk dan onze brochure of klik op de button om contact op te nemen.