Hoe mkb-ondernemers groeien door een moderne ICT omgeving

Hoe mkb-ondernemers groeien door een moderne ICT omgeving

Er zijn twee belangrijke basisprincipes om extra geld te verdienen en groei te bereiken. Ten eerste kun je als ondernemer kiezen voor de strategie van kostenbesparing, ten tweede voor de strategie om nieuwe klanten aan te trekken. Daarom gaan we dit keer in op de volgende vraag: Hoe draagt een moderne ICT omgeving bij aan deze twee basisprincipes

ICT2MKB | Kostenbesparingen

ICT oplossingen kunnen aanzienlijke kosten besparen en de investering kan al in korte tijd zijn terugverdiend. Denk bijvoorbeeld aan het automatiseren van menselijke handelingen, waardoor er minder dure arbeid nodig is. Of aan het besparen van vierkante meters, omdat je een kantoor lang niet altijd nodig blijkt te hebben vanwege het toenemende online werken. Ongetwijfeld heb je het thuiswerken ook ervaren. Maar hoe kun je nog meer besparen? Deze drie tips helpen je daarbij:

Tip 1: Kies de omgeving die bij je past

Is Cloud altijd interessant? Sommige bedrijven beweren van wel, wij niet. Als je een klein bedrijf bent en geen grote investeringen in eigen servers kunt veroorloven is het een prima optie. Middelgrote organisaties kiezen echter vaak voor een gemixte omgeving (hybride), Cloud en servers op locatie, omdat er een aantal specifieke toepassingen zijn die tegen lagere kosten in huis kunnen draaien. Daar waar sprake is van schaalgrootte, vaak grotere ondernemingen, zien we dat er meer geprofiteerd wordt van de kostenvoordelen. Er wordt bijvoorbeeld gekozen voor het publieke Microsoft Azure platform. Kies wat bij je past en geen technologie die je mogelijk wordt opgedrongen. Zo simpel kan het zijn.

Tip 2: Structureer informatie – Voorkom zoeken en doe het volgens de regels

Tijdsbesparing is wat hier extra geld oplevert. Een oplossing die onnodig zoeken voorkomt is bijvoorbeeld Microsoft SharePoint, waarmee documenten gearchiveerd worden en vanaf elke plek met een internetverbinding bekeken of bewerkt kunnen worden door bevoegde personen. Maar er is nog iets wat onnodige kosten voorkomt; doe het volgens de regels en voorkom mogelijke boetes van de Autoriteit Persoonsgegevens! Wat we voor verschillende klanten doen is structuur aanbieden waarbij documenten volgens bepaalde wettelijke richtlijnen worden opgeslagen. Dat voorkomt dat privacygevoelige informatie kan uitlekken. Kosten bespaar je ook door het zoeken eenvoudig te maken. De nieuwe Microsoft Edge browser is daar een voorbeeld van en laat je nog sneller laat zoeken op het internet.

Tip 3: Beperk de verkoopkosten

Accountmanagers dure kilometers laten rijden naar prospects die achteraf niet interessant blijken te zijn? Dat is tegenwoordig niet meer nodig. Door vooraf online met klanten te vergaderen, bijvoorbeeld via Microsoft Teams, worden dure kilometers voorkomen. Verkopers kunnen bovendien meer klanten op een dag bedienen en wat dat betekent hoeven we ondernemende mensen niet uit te leggen.

Tot zover drie tips om met ICT kosten te besparen, maar laten we nu eens kijken naar het de manier waarop je met ICT nieuwe klanten aantrekt.

ICT2MKB | Nieuwe klanten aantrekken

Dit zijn twee praktische voorbeelden hoe ICT oplossingen helpen bij commerciële groei en het aantrekken van nieuwe klanten:

1. Professioneel klantcontact

Klanten willen tegenwoordig op allerlei manieren communiceren, via e-mail, de telefoon, WhatsApp, sociale media, een online vergadering of misschien wel een app. Wie de communicatiewensen van de klant goed invult creëert daarmee een voorsprong op de concurrentie. ICT heeft ook te maken met het 24/7 bereikbaar zijn. Dus als er buiten werktijd niemand meer aanwezig is kan het klantcontact wellicht door een chatbot worden overgenomen. Een aanvullende tip: Vraag eens aan de klant wat hij wel en niet prettig vindt. Niet iedere klant wil een offerte via WhatsApp ontvangen of dat je buiten werktijd contact opneemt.

2. Een duidelijke en herkenbare communicatie

De website vertegenwoordigt de bedrijfsidentiteit, het is het online visitekaartje. Ook deze website is een ICT oplossing. Ervoor zorgen dat klanten snel kunnen vinden wat zij zoeken is waar het bij een goede website om gaat. Wat daarvoor nodig is is een gebruiksvriendelijk zoekmenu. Omdat websitebezoek tegenwoordig vooral van de smartphone of tablet afkomt zal de vormgeving ook automatisch aangepast moeten worden naar een horizontaal of verticaal beeld. Dat is waar we ook bij helpen, kijk maar hier.

ICT2MKB | Samen groeien?