Is privé en werk in balans bij jouw thuiswerkers? 3 nadenkmomenten

Is privé en werk in balans bij jouw thuiswerkers? 3 nadenkmomenten

Jouw medewerkers thuis hebben meer vrijheid gekregen bij het indelen van hun werktijden. Daarmee is balans vinden tussen werk en privé is een stuk uitdagender geworden. Gelden er vanaf de thuiswerkplek andere kantoortijden en tot wanneer zou je eigenlijk bereikbaar moeten zijn? Het zijn vragen die veel van ons bezighouden.

Daarom deze 3 nadenkmomenten om eens op een rustig moment door te nemen.

Is privé en werk in balans bij jouw thuiswerkers? 3 nadenkmomenten
Nadenkmoment 1: “Zijn er eigenlijk wel nieuwe werkafspraken gemaakt?”

Dat is de basisvraag, want ook op de thuiswerkplek moeten medewerkers weten waar ze aan tot zijn. Zonder werkafspraken krijg je mogelijk ongewenste situaties of scheve onderlinge verhoudingen. Wat zijn de kaders? De gebruikelijke werktijden aanhouden of de werkuren zelf laten indelen? Zolang het werk gedaan wordt is er wellicht niets mis met meer vrijheid geven aan medewerkers. De kaders bespreekbaar maken is slechts een eerste stap. Het gaat ook om het maken van werkafspraken rondom reactietijd. We denken tegenwoordig vaker dat we altijd direct moeten reageren, terwijl niemand verplicht is om 24/7 voor iedereen klaar te staan. Weten jouw werknemers wanneer zij mogen stoppen en wanneer verwacht wordt dat ze reageren of voor je klaar staan?

Nadenkmoment 2: “Doen mensen echt meer als ze meer uren maken?”

Er zijn werknemers die de neiging hebben om nooit te stoppen en altijd op ‘aan’ staan. Als je hen midden in de nacht een e-mail stuurt krijg je nog bericht terug ook. Moet je daar als werkgever blij mee zijn? Hoeveel uren je kunt maken is per persoon verschillend, maar ergens komt er een moment dat langer werken minder productiviteit oplevert. Daarom zijn er zelfs bedrijven die hun medewerkers daartegen beschermen, zoals Porsche, die verstuurde e-mail na kantoortijd automatisch wissen. Duidelijke afspraken maken dus, niet alles vanzelfsprekend vinden en ook tussendoor gewoon eens vragen hoe het met iemand gaat.

Nadenkmoment 3: “Hoe bevorder je de communicatie van de thuiswerkers onderling?”

Vanaf de thuiswerkplek zal men misschien minder snel een vraag doorzetten naar een collega omdat het lijkt alsof ze uit beeld zijn. Daarom is er een kans dat klantvragen blijven liggen of te laat beantwoord worden. Door de plotselinge toename van het thuiswerken hebben de meeste medewerkers geen of onvoldoende instructie gehad over de verschillende mogelijkheden van de voor hen nieuwe applicaties zoals Microsoft Teams. Kennen jouw medewerkers alle functionaliteiten en worden online vergaderingen bijvoorbeeld ook opgenomen om later terug te kijken? Heel plezierig is dat voor iemand die onverwacht toch niet kon deelnemen. Handige tools zoals simpele groepsgesprekken via Posts binnen een team, of 1 op 1 chats onderling worden ook vaak over het hoofd gezien. De thuiswerker vindt zelf wel uit hoe het beeldbellen werkt maar kijkt vaak niet verder, en dat is zonde, want iedere investering in ICT faciliteiten zou eigenlijk ook een efficiëntie verbetering met zich mee moeten brengen. Een nog betere communicatie kan zich ook in simpele dingen manifesteren. Zoals goed geluid, een professionele camera, een stabiele verbinding of een nog modernere laptop.

ICT2MKB | Samen na blijven denken |Zo simpel kan het zijn

Wil jij meer weten over dit onderwerp en wat wij kunnen betekenen voor jouw organisatie? Bekijk dan onze brochure of klik op de button om contact op te nemen.