Verliest jouw bedrijf geld door ICT? 8 mogelijke knelpunten

Verliest jouw bedrijf geld door ICT? 8 mogelijke knelpunten

Niet alles hoeft ‘koek en ei’ te zijn als het om ICT gaat en geen enkele ondernemer wil geld verliezen. Daarom leek het ons interessant om eens een aantal mogelijke knelpunten te beschrijven waar op een slimme manier geld te verdienen valt. Welke van deze 8 ga jij aanpakken?

Verliest jouw bedrijf geld door ICT? 8 mogelijke knelpunten
1: Betalen voor wat je niet nodig hebt

In de ICT wereld is het gebruikelijk om met abonnementen en licenties te werken. Op zich is dat prima en vaak ook lekker duidelijk voor beide partijen. Alleen kan het voorkomen dat er te ‘generiek’ geoffreerd is. Dat is de situatie waarbij elke werknemer exact dezelfde tooling ontvangt, terwijl er collega’s zijn die een groot gedeelte daarvan niet gebruiken. Weet je precies welke functionaliteiten je zou kunnen weghalen op de verschillende afdelingen? Soms ligt het geld voor het oprapen door eerst op te ruimen.

2: Onnodige processen

In nagenoeg elke business draait het tegenwoordig om snelheid. Alleen kun je een hoop geld verliezen als jouw klanten jouw bedrijf te langzaam vinden. Dan komt er een moment dat klanten gaan afhaken. Dat komt bijvoorbeeld omdat het te lang duurt om de klant een antwoord te geven op een probleem. Een voorbeeld van onnodige processen kan een veel te lang autorisatieproces zijn. “Het ligt nog even bij mijn collega, maar die is helaas nu met vakantie”, is je vast weleens ergens overkomen.

3: Een groeiend aantal ICT uren

Steeds hogere ICT kosten zie je vaak ontstaan bij scale-up bedrijven. Ze hebben inmiddels een behoorlijke volwassenheid bereikt, alleen is de uitdaging dat er in de loop van de tijd van alles aan elkaar geknoopt is, soms op basis van verouderde technologie. Om de ICT omgeving aan de praat te houden zijn er veel ICT uren nodig. Dit kunnen momenten zijn om nog meer over Cloud na te gaan denken of het ICT beheer, of een gedeelte daarvan, uit te besteden. Vaak is compleet opnieuw beginnen binnen 1 jaar terugverdiend los van het rendement wat een frisse nieuwe ICT omgeving oplevert.

4: Beperkte toegang tot de juiste data of juist teveel

Geld verliezen door ICT kan ook als jouw collega’s onvoldoende toegang hebben tot de juiste data.
Zeker doordat er steeds meer thuis gewerkt wordt is het van belang dit goed te organiseren, maar wel veilig natuurlijk. Met teveel toegang kunnen de kroonjuwelen op straat komen te liggen, en dat kost nog veel meer.

5: Fouten in samenwerkingen

Ook hier weer een voorbeeld; een veel gebruikte oplossing om met elkaar samen te werken is e-mail. Maar daar kleven ook bezwaren aan. Het zorgt er namelijk voor dat er allerlei verschillende versies digitaal kunnen ronddwalen. Betere samenwerkingen worden gerealiseerd door altijd samen online in één versie te werken. Het voorkomt een hoop misverstanden. Krijg jij nog veel Word en PDF documenten toegezonden in je email inbox?

6: Onveilige situaties

ICT, Informatie en Communicatie Technologie, heeft ook voor een groter aantal apparaten per medewerker gezorgd. Laptops, smartphones, PC’s, tablets maar ook vergadersystemen, zoals Microsoft Teams, zullen veilig ingericht moeten worden. Bestaat er een kans dat er geld verloren wordt omdat iemand eenvoudig aan jouw kroonjuwelen wist te komen?

7: Onvoldoende klantinzicht

Er kunnen zich situaties voordoen waarbij er onvoldoende nagedacht is over flexibel samenwerken. De ideale situatie is dat een collega thuis, onderweg, of op kantoor altijd hetzelfde ziet als een andere collega. Hoe synchroon loopt dat klantinzicht gedurende de dag? Als het goed is weet je wat er net is afgesproken.

8: Problemen met de bereikbaarheid

Tot slot kun je denken dat je geen enkele klant verlies omdat je geïnvesteerd hebt in een moderne VoIP, Voice over IP, oplossing. Toen je alleen het eigen nummer van kantoor wilde bellen bleek je toch langer te moeten wachten dan gedacht. In veel gevallen blijkt dat er ook menselijke ‘knelpunten’ kunnen zijn als het om ICT gaat…

ICT2MKB | Knelpunten oplossen| Zo simpel kan het zijn

Wil jij meer weten over dit onderwerp en wat wij kunnen betekenen voor jouw organisatie? Bekijk dan onze brochure of klik op de button om contact op te nemen.