4 kostenbesparende tips om meer rendement uit ICT te halen

4 kostenbesparende tips om meer rendement uit ICT te halen

Weet je hoe je als ondernemer geld in je zak houdt en minder in ICT hoeft te investeren? Door je vaker af te vragen; “Waarom gebeurt dit eigenlijk nog?” Je zult dan verbaast zijn hoe vaak er in de loop van de tijd gewoonten of onnodige zaken ontstaan zijn die je voor lief bent gaan nemen. Het risico bestaat dat je dan meer betaalt dan nodig is…

Tip 1: Kies voor performance en stabiliteit op elke werkplek

Waarom zijn er nog steeds bedrijven die investeren in (te) goedkope hardware? Goedkoop betekent namelijk vaak ook langzaam en het zijn vooral langzaam werkende werknemers die geld kosten. Meer rendement haal je daarom altijd door de productiviteit van werknemers op een zo hoog mogelijk niveau te houden. Het kan daarbij bijvoorbeeld gaan om laptops die altijd voorzien zijn van snelle SSD schijven. Een ander voorbeeld van performance is een snelle en stabiele verbinding. Als meerdere collega’s tijdelijk stilstaan wordt ICT pas echt kostbaar.

Tip 2: Pas op voor een overkill aan applicaties

Weet je wat er vaak ook gebeurt zonder dat je het doorhebt? Dat is dat er in de loop van de tijd een overschot aan applicaties ontstaat die je helemaal niet nodig hebt. Ze leiden werknemers vaak alleen maar af tijdens de dagelijkse werkzaamheden. Interessant is om je af te vragen wat jij en je collega’s nodig zouden hebben als vandaag opnieuw het bedrijf gestart zou worden. En…wat is het antwoord?

Tip 3: Blijf het nieuwe samenwerken omarmen

Gek eigenlijk. Er was een pandemie nodig om ons allemaal online samen te laten werken. Natuurlijk vinden mensen het fijn om elkaar in het echt te ontmoeten en in de ogen te kijken, wij ook. Maar waarom gebeurt het eigenlijk nog dat we onnodig in de file gaan staan? Het rendement van ICT, in de vorm van online samenwerken en vergaderen, heeft zich inmiddels bewezen. Je houdt veel geld in je zak als er minder kilometers door collega’s naar kantoor gemaakt worden. De literprijs voor benzine gaat immers al richting de twee euro.

Tip 4: Onderzoek wat je al in huis hebt

Het zit vaak in de aard van mensen, om als zij iets nodig hebben, gelijk via internet op zoek te gaan naar iets nieuws. Zij zijn bijvoorbeeld op zoek naar een financiële applicatie of bijvoorbeeld extra software om documenten snel te vinden. Vaak blijkt achteraf dat je al een platform in huis hebt waar dit op mogelijk is. Ben je bijvoorbeeld op de hoogte van alle Microsoft 365 apps? Als er immers al een factuurrelatie bestaat is er vaak tegen aantrekkelijke tarieven meer mogelijk. Voorkom de situatie ‘als ik dit had geweten, dan…’ door bij twijfel contact op te nemen. Ongetwijfeld valt er extra rendement te behalen.

ICT2MKB | Meer rendement uit ICT | Zo simpel kan het zijn

Wil jij meer weten over dit onderwerp en wat wij kunnen betekenen voor jouw organisatie? Bekijk dan onze brochure of klik op de button om contact op te nemen.

Weet je hoe je als ondernemer geld in je zak houdt en minder in ICT hoeft te investeren? Door je vaker af te vragen; “Waarom gebeurt dit eigenlijk nog?” Je zult dan verbaast zijn hoe vaak er in de loop van de tijd gewoonten of onnodige zaken ontstaan zijn die je voor lief bent gaan nemen. Het risico bestaat dat je dan meer betaalt dan nodig is…

Tip 1: Kies voor performance en stabiliteit op elke werkplek

Waarom zijn er nog steeds bedrijven die investeren in (te) goedkope hardware? Goedkoop betekent namelijk vaak ook langzaam en het zijn vooral langzaam werkende werknemers die geld kosten. Meer rendement haal je daarom altijd door de productiviteit van werknemers op een zo hoog mogelijk niveau te houden. Het kan daarbij bijvoorbeeld gaan om laptops die altijd voorzien zijn van snelle SSD schijven. Een ander voorbeeld van performance is een snelle en stabiele verbinding. Als meerdere collega’s tijdelijk stilstaan wordt ICT pas echt kostbaar.

Tip 2: Pas op voor een overkill aan applicaties

Weet je wat er vaak ook gebeurt zonder dat je het doorhebt? Dat is dat er in de loop van de tijd een overschot aan applicaties ontstaat die je helemaal niet nodig hebt. Ze leiden werknemers vaak alleen maar af tijdens de dagelijkse werkzaamheden. Interessant is om je af te vragen wat jij en je collega’s nodig zouden hebben als vandaag opnieuw het bedrijf gestart zou worden. En…wat is het antwoord?

Tip 3: Blijf het nieuwe samenwerken omarmen

Gek eigenlijk. Er was een pandemie nodig om ons allemaal online samen te laten werken. Natuurlijk vinden mensen het fijn om elkaar in het echt te ontmoeten en in de ogen te kijken, wij ook. Maar waarom gebeurt het eigenlijk nog dat we onnodig in de file gaan staan? Het rendement van ICT, in de vorm van online samenwerken en vergaderen, heeft zich inmiddels bewezen. Je houdt veel geld in je zak als er minder kilometers door collega’s naar kantoor gemaakt worden. De literprijs voor benzine gaat immers al richting de twee euro.

Tip 4: Onderzoek wat je al in huis hebt

Het zit vaak in de aard van mensen, om als zij iets nodig hebben, gelijk via internet op zoek te gaan naar iets nieuws. Zij zijn bijvoorbeeld op zoek naar een financiële applicatie of bijvoorbeeld extra software om documenten snel te vinden. Vaak blijkt achteraf dat je al een platform in huis hebt waar dit op mogelijk is. Ben je bijvoorbeeld op de hoogte van alle Microsoft 365 apps? Als er immers al een factuurrelatie bestaat is er vaak tegen aantrekkelijke tarieven meer mogelijk. Voorkom de situatie ‘als ik dit had geweten, dan…’ door bij twijfel contact op te nemen. Ongetwijfeld valt er extra rendement te behalen.

ICT2MKB | Meer rendement uit ICT | Zo simpel kan het zijn

Wil jij meer weten over dit onderwerp en wat wij kunnen betekenen voor jouw organisatie? Bekijk dan onze brochure of klik op de button om contact op te nemen.